Af alle de måde man kan gøre fotografi mere magisk på, er composites en af mine favoritter. Det er en form for fotografi og manipulation af virkeligheden, der ikke bare sætter dine tekniske evner på prøve, men som også udfordrer kreativiteten på en helt ny måde. Hvis du ikke ved hvad et composite er, så er det et billede der er sammensat af to eller flere billeder.
Der er nogle latterligt dygtige folk derude, der skaber de vildeste og mest mind-blowing billeder, og det kan måske godt virke som et lidt overvældene projekt at kaste sig ud i, hvis man aldrig har prøvet det før. Men helt rolig, for det er lettere end du tror og så ufatteligt sjovt at du, uanset hvad du normalt fotograferer, næsten med garanti vil elske det I løbet af et par indlæg har jeg tænkt mig at guide dig igennem processen af skabelsen af et composite, så lad os starte fra starten;
Et drys af magi
Du har brug for en idé. Det er lettere sagt end gjort, men hvis du tænker at der ikke er nogle grænser overhovedet, så burde det alligevel være til at have med at gøre. Måske start med en lokation, hvordan kunne man gøre den helt vild? Hvordan ville din stue se ud hvis du svævede i luften og nonchalant sippede af din te? Eller hvad med bare at give dit billede et ekstra lille drys magi og sætte en sommerfugl ind? Composites kan være vilde og bragende, men de kan også være helt simple og stadig lige så fede.
Det første jeg klart vil anbefale at gøre når du vil lave et composite, er at lave en skitse. Helt generelt vil jeg anbefale det til alle slags billeder da det skaber overblik, men specielt med composites, da der her er nogle ting man bliver nødt til at have gennemtænkt for at kunne gå hjem med de skud man har brug for.
Når du har en idé
Når du har en idé, så er der nogle ting du bliver nødt til at have i mente. Lys og vinkel bliver nemlig nødt til at være så ens som muligt på dine billeder, for at kunne lave et succesfuldt billede. Har du et studie, og har du tænkt dig at bruge det, så er lyset i alle fald ikke noget problem. Vinkel kan klares ved brug af tripod (personligt ejer jeg ikke en, og det har faktisk fungeret fint for mig bare at sætte mit kamera på en stol eller et bord).
Lav en skitse
Lav en skitse, ikke bare af hvordan du vil have dit endelige billede til at se ud, men også af de enkelte billeder du har tænkt dig at sætte sammen. Igen, overblik er super vigtigt, og når du ved hvilke billeder du vil ende med at gå hjem med, bliver livet bare dét lettere (og hurtigere og mindre frustrerende, for den sags skyld).
Når du har en idé og du har fået lavet en eller flere skitser, så er næste skridt, sjovt nok, at få taget billederne. Men hvad skal man huske og hvordan sørger man for at de billeder man kommer hjem med er hvad man havde i tankerne – og vil de overhovedet passe sammen når de senere skal sammensættes i post?
Det klart vigtigste er, at billederne er taget fra samme vinkel. Hvis der er en lille smule forskel (vi snakker meget lille) gør det ikke så meget, da man altid kan warpe sit billede til at passe. Men gør dig så umage som muligt for at få alle billederne fra samme vinkel! En tripod er helt klart at anbefale her, men har du ikke en, må du finde dig et stabilt underlag. Jeg har ikke selv en tripod, så stole, borde og skabe har alle været brugt for mit vedkommende og det er egentlig fint nok.
Det næste, der er mindst lige så vigtigt, er at lyset er ens på dine billeder. Det nytter ikke noget, at du klipper en model der er kraftigt belyst fra højre side, ind i et landskab der f.eks er belyst blødt ovenfra.
naturligt lys eller ej
Så start med at beslut dig for, om du vil bruge naturligt lys eller ej. Naturligt lys er en hel del mere tricky end kunstigt lys men det kan sagtens lade sig gøre. Hvis det er første gang du prøver kræfter med et composite, vil jeg dog anbefale dig at du starter med kunstigt lys.
Vælger du at bruge naturligt lys, skal du huske at være opmærksom når lyset skifter. Beslut dig for hvilken slags lys du vil have hvis lyset skifter meget. Hvis det er en solrig dag uden skyer er du sikret rimeligt ens lys, men er der konstant skyer der glider ind og skygger for solen, må du beslutte dig for om du vil have det skarpe sollys eller det blødere skygge lys.
Her kan du se et eksempel hvor jeg ikke var opmærksom på det skiftende lys. Hvis du kigger på de to hænder i højre side, vil du kunne se at jeg havde problemet da jeg skulle klippe dem ud, fordi de var kraftigere belyst end resten af billederne.
histogram
Derfor er det en rigtig god idé at lære at læse dit histogram rigtigt. På den måde kan du let finde ud af, om der er så stor en forskel i eksponeringen at du må tage billedet om.
Og til aller sidst – lad være at ændre hvidbalancen! Skyd, om muligt, i M så du har fuld kontrol over dit billede. Hvis ikke, så sørg for at hvidbalancen er den samme på alle billederne og skyd ikke med auto hvidbalance. Hvis du alligevel er kommet til at skyde med forskellige hvidbalancer kan det rettes i post.
Læs flere artikler: